Halverwege het schooljaar gaan de kinderen uit groep 6 naar de schooltuinen. De lessen zijn een verplicht onderdeel van het onderwijsaanbod. De kinderen werken in hun eigen tuintje. In groep 7 gaan ze verder met oogsten en onderhoud van de tuin. De bloemen en groenten die de kinderen zelf gekweekt hebben, krijgen zij mee naar huis.

De Ridderbos Schooltuin ligt aan de Burgemeester de Vlugtlaan.  De tuin is van veraf te herkennen aan de winterharde palmbomen bij de ingang. De Ridderbos Schooltuin heeft een centrale plaats in de kinderrijke buurt. De schooltuin ligt op loopafstand voor alle 400 leerlingen uit voormalig Slotervaart en Bos en Lommer.

De schooltuin is in 1956 geopend en is dan ook de oudste tuin buiten de Ring.

Er is een bijenstal, waar leerlingen bij mooi weer, veilig vanachter glas het drukke werkverkeer van de bijen kunnen aanschouwen. Doet men de observatiekast open, dan is er slechts een glasplaatje tussen de bezoeker en de bijen. Centraal in de tuin staat zomers een Yurt die is ingericht als keuken. Met twee zelfgemaakte houtovens maken de kinderen hier pizza’s.

Schooltuin Ridderbos
Burg. De Vlugtlaan 2